پژمان یعقوبی رتبه ۴۷۶: دوماه آخر عین شب امتحان است.

پژمان یعقوبی رتبه ۴۷۶: دوماه آخر عین شب امتحان است.

مصاحبه با رتبه های برتر استاد مهرداد ماهر- پژمان یعقوبی رتبه ۴۷۶

 

خودتان را معرفی نمایید:

پژمان یعقوبی هستم، رتبه ۴۷۶ منطقه ۲رشته علوم تجربی سال۹۷، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

از چه پایه ای درس خواندن برای کنکور را شروع کردید؟

از دوم دبیرستان ( دهم) به صورت مستمر با میانگین ساعت مطالعه متوسط و به صورت ملایم برای کنکور شروع کردم.

 

میانگین ساعت مطالعه تان در سال های دوم ( دهم)، سوم (یازدهم) و پیش دانشگاهی ( دوازدهم) را بیان نمایید.

میانگین ساعت مطالعه ام در پایه دوم ۳ساعت ودر ایام تعطیل به ۶ ساعت می رسید.

درتابستان دوم به سوم ۵ ساعت، در پایه سوم و تابستان سوم به پیش ۶ ساعت ، در پیش دانشگاهی تا اواخر دی ماه نیز ۶ ساعت مطالعه داشتم اما بعد از فوت یکی از اقوام نزدیک ساعت مطالعه ام بسیار افت نموده و به ۳ ساعت رسید که تراز آزمون های آزمایشی ام نیز افت کرد.

 

از چه پایه ای در آزمون های آزمایشی شرکت کردید و تراز و رتبه تان چند بود؟

از پایه دوم در آزمون های آزمایشی شرکت کردم، اولین آزمون آزمایشی ترازم ۶۷۰۰ شد و از آزمون بعدی ترازم را رشد دادم و به میانگین تراز ۷۲۰۰ رسید و همیشه جزو ۳ نفر اول شهر بودم.

در پایه سوم نیز میانگین ترازم ۷۵۰۰ و جزو سه نفر اول بودم.

در پایه پیش دانشگاهی میانگین ترازم تا دی ماه ۷۸۰۰ بود و بعد از افت تراز به ۷۲۰۰ رسید.

 

شیوه برنامه ریزی تان چگونه بود؟

نکته بسیار مهم در آزمون آزمایشی که خود رعایت نکردم، تحلیل آزمون است، بررسی آزمون از خود آزمون مهمتر است.

افزایش تراز به مرور بستگی دارد.

برنامه ام این گونه بود تا ۲ شنبه یا ۳ شنبه هفته دوم تمام درس ها را با تست کار کرده باشم و ۲ یا ۳ روز آخر قبل آزمون را کاملا مرور کنم. در مرور اگر در مبحثی تسلطم ناقص بود با تست بیش تر به تسلط کامل می رسیدم.

اگر در مرور، مبحثی را کلا بلد نبوده و زمان فراگیری نیز نبود برای آزمون های جمع بندی کنار می گذاشتم ولی اگر کوتاه بود مبحث را شروع به خواندن می کردم.

 

از چه پایه ای در کلاس های موسسه آموزشی مدرسان ماهر ( فاخر) شرکت نمودید؟

از پایه دوم تا پیش دانشگاهی در کلاس ریاضی، از پایه سوم تا پیش دانشگاهی در کلاس شیمی

، پایه دوم و سوم در کلاس عربی و تنها پایه سوم در کلاس زیست شناسی شرکت کردم.

البته بعد از این که ساعت مطالعه ام در پیش دانشگاهی کاهش یافت در اردوی مطالعاتی موسسه مدرسان ماهر ( فاخر)  شرکت نمودم و ساعت مطالعاتی ام را توانستم بهبود دهم.

 

از لحاظ شما مهم ترین ویژگی کلاس های موسسه آموزشی چه بود؟

اساتید موسسه با دانش آموزان علاوه بر استاد، دوستان صمیمی نیز بودند.

در سالهای پرفشار آمادگی کنکور علاوه بر تامین درسی، از لحاظ روحی و روانی نیز به دانش آموزان کمک کرده  و نقش مهمی در افزایش انگیزه داشتند.

 

شیوه  مطالعاتان در درس های مختلف به طور کلی چگونه بود؟

کلا درس ها به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- درس های مهارتی: در این درس ها بسیار باید تمرین کرد تا به تسلط رسید و حفظ تسلط در این درس ها نیز حائز اهمیت است.

۲- درس های حفظی:  درس های زودبازده که با حفظ کردن به راحتی می توان درصد بالا و تراز بالا کسب نمود.

درس ریاضی و فیزیک که هر دو جزو درس های مهارتی اند و روش مطالعه یکسان دارند را اینگونه مطالعه می کردم:

ابتدا درس نامه را خوانده و سپس تمرین و تست کار می کردم. سپس سوالات را تیپ بندی می نموده و با توجه به تیپ و مباحث برای خودم سوال طراحی می کردم.

مجدد سراغ تست بیش تر می رفتم. اگر تست مشابه تست هایی بود که خودم طراحی کرده بودم، پی می بردم که کامل آن مطلب را فرا  گرفته ام. اگر مشابه تست های خودم نبود متوجه اهمیت آن مطلب شده و از آن تیپ، تست بیش تر کار می کردم.

لازم به ذکر است در درس ریاضی، نیاز به منابع مختلف نداشتم. جزوه استادم ( جناب آقای ماهر) مطابق روش مطالعه ام داده شده بود.

 

درس زیست شناسی که مهمترین درس گروه تجربی است و ضریب بالایی در کنکور دارد را باید هر روز مطالعه کرد و درصد را در این درس بالا برد.

دفعه اول به طور سریع یک بار مبحث جدید را می خواندم تا موضوع کلی دستم بیاید. دفعه دوم متن کتاب را به صورت دقیق می خواندم و حفظ می کردم. سپس شروع به زدن تست های ساده ولی در تعداد زیاد می کردم که این روش باعث تثبیت و حفظ شدن  نکات ریز درس زیست شناسی می شد.

بعد از چند روز سراغ تست های مفهومی می رفتم تا از لحاظ مفهومی نیز کاملا درس را فرا بگیرم.

پس از تسلط سراغ تسلط کامل می رفتم به این طریق که هر روز یک فصل را نیم تا یک ساعت مرور می کردم و شیوه مرورم اینگونه بود که با هر کلمه یا مفهومی مواجه می شدم تمام نکاتی که در سال دوم، سوم و پیش از آن کلمه یا مفهوم آموخته بودم را برای خود بیان می کردم.

درس شیمی درسی است مابین درس زیست و فیزیک یعنی هم مهارتیست و هم حفظی.

مطالب حفظی را حفظ می کردم و مطالب مهارتی را به روش ریاضی و فیزیک عمل می کردم.

 

دروس عمومی اکثرا حفظی اند اما بعضی قسمت ها مهارتی اند که از شیوه های ذکر شده استفاده می کردم.

یک نکته را نیاز است ذکر کنم. حافظه انسان چندین سطح دارد، تسلط سطح ۵ و ۶ است. با یک بار خواندن به سطح ۳ می رسیم و با مجدد خواندن به سطح  ۴و اگر چند روز بعد بخوانیم به سطح ۵ و ۶ منتقل می شود، برای ثبت در حافظه ابدی باید چندین بار خواند و اگر مرور نکنیم به جای انتقال به سطح بالاتر به سطح پایین تر می رود.

 

در تابستان دوم به سوم و سوم به پیش چه درس هایی را مطالعه کردید ( نگاه به گذشته یا نگاه به آینده)؟

در تابستان دوم به سوم، پایه دوم را مطالعه نمودم. توصیه اکید دارم پایه دوم رادر تابستان حتما به پایان برسانند، وگرنه در پایه پیش دانشگاهی دچار مشکل می شوند.

در تابستان سوم به پیش نیز درس های سال سوم و سال دوم را به پایان رساندم. فصل های آخر که در آزمون های آزمایشی یک یا دوبار تکرار شده بود بیش تر خواندم و به همه نیز این روش را توصیه می کنم.

مباحث ابتدایی سال سوم بارها در آزمون های آزمایشی تکرار می شود اما مباحث انتهایی یک یا دو بار و در صورت کار نکردن، همین مباحث تبدیل به نقطه ضعف خواهد شد که جبرانش به سختی زیاد نیاز دارد.

معدل امتحان نهایی تان چند بود و چگونه خودتان را برای امتحان نهایی سوم آماده نمودید؟

معدل امتحان نهایی ام ۱۹/۵ بود. قبل امتحانات درس ها را خیلی خوب هم خوانده هم تست کار کرده بودم به همین دلیل در هنگام امتحانات، تنها سوالات امتحانی سال های پیش را کار کرده و مجدد تست می زدم.

 

در مورد جمع بندی دوماه قبل کنکور بگویید.

دوماه آخر قبل کنکور عین شب امتحان است.

اکثرا فکرمی کنند در این ایام باید ابتدا تمام درس ها را به اتمام برسانند و سپس از خود آزمون کنکور بگیرند، در صورتی که کاملا بالعکس است، یعنی باید کنکور بزنند تا درس ها را تمام کنند.

کلا دو نوع جمع بندی داریم :

جمع بندی هرمی و جمع بندی شناور که خود بنده از جمع بندی هرمی استفاده کردم.

ابتدا یک کنکور را ازخود امتحان می گرفتم، سپس به صورت ریز به ریز بررسی می کردم تا تسلط در هر مبحث را کشف نمایم ( تسلط کامل، متوسط، ناقص یا کلا بلد نیستم.).

در مباحث با تسلط متوسط و ناقص با کار کردن خود را به تسلط کامل می رساندم.

در مباحثی که کلا نخوانده و بلد نبودم سراغ قسمت های تست خیز و راحت تر  ( نه قسمت سخت یا قسمتی که تست در کنکور کم می آید.) می رفتم تا تسلط یابم.

نکته مهم این بود تا تسلطم کامل نمی شد، سراغ بعدی نمی رفتم.

در دوران جمع بندی اولین آزمون ۵ روز یک بار بود نه سه روز یک بار ( یعنی یک نیم روز آزمون دادم ، ۹ نیم روز به طور کامل بررسی کردم) دومین کنکور ، چهار روز یک بار و بعدی ها سه روز یک بار.

کنکوری های عزیز دقت کنند مشکل اصلی در کنکور تست های اشتباه پاسخ داده شده است نه نزده ها که درصد را بخاطر نمره منفی پایین می آورد.

 

 

آیا درسی بود که ضعیف باشید؟ برای برطرف کردن این ضعف چه روشی در پیش گرفتید؟

بله در درس عربی ضعیف بودم و درصدم پایین بود. این درس مهارتی است، ساعت مطالعه ام را افزایش دادم تا مهارت ها را به دست بیاورم و در کلاس عربی آموزشگاه نیز شرکت کردم.

جالب است بدانید درصد عربی ام با همین شیوه در کنکور ۹۴ درصد شد.

 

چه توصیه ای برای کنکوری ها دارید؟

به درس هایی که نقاط قوت پایدارتان هستند، مغرور نشوید وتا روز آخر بخوانید تا تسلطتتان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش نیابد.

در مسیرتان ثابت قدم باشید تا هیچ اتفاق ناگواری شما را از رشته مد نظرتان جدا نکند. هیچ بهانه ای قابل قبول نیست تا به رشته مدنظرتان نرسید. اگر ثابت قدم باشید و به طور مستمر درس بخوانید ممکن است دانشگاه جابه جا شود اما رشته جابه جا نمی شود.

هیچ کس برای نجات شما نخواهد آمد، مسئول صد در صد زندگیتان خودتان هستید.

 

کلید اولیه سازمان سنجش کنکور ۹۸ در تمامی رشته ها را از طریق لینک زیر دانلود نمایید:

کلید اولیه سنجش کنکور ۹۸

آخرین مقالات

مشاهده همه
علی طوبایی رتبه ۶۹۷ سال ۹۸ مدرسان ماهر : برای مطالعه کنکور هر چه زودتر شروع کنید.
علی طوبایی رتبه ۶۹۷ سال ۹۸ مدرسان ماهر : برای مطالعه کنکور هر چه زودتر شروع کنید. مصاحبه با رتبه های برتر مدرسان فاخر- علی طوبایی رتبه ۶۹۷ خودتان را معرفی نمایید: علی طوبایی هستم رتبه ۶۹۷ سال ۹۸ رشته...
ادمین 2 0
دانلود امتحان نهایی شهریور ۹۸ درس زبان خارجی (۳) دوازدهم مشترک بین رشته ها به همراه پاسخ
دانلود امتحان نهایی شهریور ۹۸ درس زبان خارجی (۳) دوازدهم مشترک بین رشته ها به همراه پاسخ با سلام برای دانلود امتحان نهایی شهریورماه درس زبان خارجی (۳) دوازدهم مشترک بین کلیه رشته ها که در تاریخ ۱۲شهریور ماه ۹۸ برگزار شده است، روی کلمات زیر کلیک...
ادمین 2 0
ملیکا کزازی رتبه ۷۶۰ سال ۹۸ مدرسان ماهر : حتی اگر هیچ کس شما را باور نداشت، خودتان، خودتان را باور داشته باشید.
ملیکا کزازی رتبه ۷۶۰ سال ۹۸ مدرسان ماهر : حتی اگر هیچ کس شما را باور نداشت، خودتان، خودتان را باور داشته باشید. مصاحبه با رتبه های برتر مدرسان فاخر- ملیکا کزازی رتبه ۷۶۰ خودتان را معرفی نمایید: ملیکا کزازی...
ادمین 2 0
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات پس از تایید مدیر نمایش داده خواهند شد.